De juiste antwoorden op de toetsvragen bij hoofdstuk 6 van Effectief project- en programmamanagement zijn hieronder vet en cursief gemaakt.
Vraag 1: Is aandacht voor hoe je bent belangrijk voor een project- of programmamanager?
- Ja, er kunnen (gespreks-)situaties zijn waarin een snelle actie, reactie of interventie nodig is. Hoe je bent is dan bepalend.
- Nee, als je hoofdstuk 2 tot en met 5 uit je hoofd hebt geleerd, dan weet je altijd wat je moet doen of zeggen.
- Op zich wel, maar je hebt er alleen geen invloed op.
Vraag 2: Hoe kun je hoe je bent beïnvloeden?
- Door bewust te worden van hoe je op enig moment bent, ontstaat de mogelijkheid een andere keuze te maken.
- Door naar een brainwash-cursus te gaan.
- Nogmaals, dat kan niet, iemands karakter ligt vast.
Vraag 3: Wat is het verschil tussen verantwoordelijk zijn in de zin van ‘responsible’ of van ‘accountable’?
- ‘Responsible’ betreft wat van je wordt verwacht door iemand anders, terwijl ‘accountable’ een eigen keuze is.
- ‘Responsible’ is een eigen keuze, en bij ‘accountable’ wordt je door je baas betaald.
- ‘Responsible’ is een eigen keuze, terwijl ‘accountable’ betreft wat van je wordt verwacht door iemand anders.
Vraag 4: Heeft het toegevoegde waarde om te kiezen om verantwoordelijk te zijn (‘responsible’) voor het realiseren van een resultaat of doel?
- Ja, dan is succes gegarandeerd voor waar je aan gecommitteerd bent.
- Ja, dat geeft kracht en focus voor waar je aan gecommitteerd bent.
- Nee, dat brengt het risico met zich mee dat je alles zelf gaat doen.
Vraag 5: Wat wordt bedoeld met ‘present zijn’?
- Dat je op tijd op de vergadering bent.
- Dat je alert en aandachtig bent op alles wat er gebeurt.
- Dat je alert en aandachtig bent op die dingen die relevant zijn voor waar je aan gecommitteerd bent.
Vraag 6: Wat is geen voorbeeld van een automatisch filter (maar een bewust gekozen filter)?
- Mijn baas lijkt op mijn vader.
- Wat helpt ons bij het realiseren van het doel?
- Wat een gezeur in deze vergadering.
Vraag 7: Hoe krijg je toegang tot in relatie zijn?
- Door het onderscheid te zien tussen wat er feitelijk gebeurt en wat jouw interpretatie is.
- Door goed te luisteren naar wat iemand zegt.
- Door je mening over iemand anders duidelijk uit te spreken.
Vraag 8: Wat beschrijft creërend luisteren en spreken?
- Je hoort in de woorden van een ander glimpjes van de nieuwe werkelijkheid die jij wilt realiseren en je doet een voorstel dat daarbij aansluit.
- Je hoort in de woorden van een ander waar deze nog op een ander spoor zit dan de nieuwe werkelijkheid die jij wilt realiseren en daar wijs je die ander op.
- Je doet een voorstel om samen een actie uit te voeren die bijdraagt aan de nieuwe werkelijkheid die jij wilt realiseren en je geeft iemand ruimte om ‘nee’ te zeggen.
Vraag 9: Wat is juist over integer/compleet zijn?
- Je kunt alleen maar integer/compleet zijn als het beoogde resultaat of doel is bereikt.
- Je kunt altijd integer/compleet zijn zolang als je het zelf maar niet erg vindt als iets nog niet af is.
- Je kunt integer/compleet zijn door met anderen te communiceren waar jij losse eindjes hebt en een nieuwe belofte te doen.
Vraag 10: Waarom is erkenning en waardering in een project of programma belangrijk?
- Het geeft een impuls voor effectiviteit.
- Dat is moreel juist gedrag.
- Als iemand afscheid neemt, dan heeft iedereen alweer een andere baan.
Vragen?
Als je ook na teruglezen in het boek Effectief project- en programmamanagement een antwoord nog niet begrijpt, neem dan contact met ons op.