Om voor alle studenten voldoende stage-plekken te hebben is het idee gelanceerd om een campagne richting bedrijven te starten. Voordat besloten wordt om zo’n campagne te starten wordt nader onderzocht of een campagne zinvol is en waar die zich op zou moeten richten. Er wordt onderzocht of er elders in het land al ervaringen met soortgelijke campagnes zijn. Dat blijkt het geval. Een campagne bestond uit een flyer met een algemene oproep “we hebben stageplekken nodig, helpt u mee?”. Deze flyer werd per post naar bedrijven gestuurd. Er kwam weinig respons op. Een andere campagne gaf praktische informatie over de mogelijke omvang van een stage, welke werkzaamheden een stagiaire kan verrichten, wanneer er wel of niet een stagevergoeding nodig is, hoe begeleiding vanuit de opleiding plaatsvindt etcetera. Studenten waren zelf ingeschakeld om de brochure bij diverse bedrijven aan de directeur of personeelsfunctionaris aan te bieden. Deze campagne was een groot succes: heel veel bedrijven hadden zich aangemeld.
Vervolgens worden enkele bedrijven in de eigen regio telefonisch geïnterviewd. Daaruit blijkt dat veel bedrijven niet weten dat er een tekort aan stageplekken is. Vooral kleine bedrijven geven aan dat ze opzien tegen de rompslomp en niet weten wat er allemaal bij komt kijken. Op deze manier is zeer relevante informatie verzameld om tot een besluit te komen om wel of niet te besluiten om het project “Campagne voor meer stageplekken” te starten.
Als je aanvullende kennis of voorbeelden op deze site wilt plaatsen of als je vragen hebt over de gepresenteerde informatie, neem dan contact met ons op. Alvast veel dank!