Een onderwijsinstelling start een project voor meer stageplekken. Daartoe wordt een informatieve brochure naar alle ondernemers opgestuurd. Vervolgens worden de bedrijven telefonisch nagebeld en door studenten persoonlijk bezocht om eventuele vragen te beantwoorden en interesse om stage-plekken te bieden ook te registreren. Bij het maken van een planning is het logisch dat de tekst van de brochure eerst gemaakt moet worden voordat de brochure in zijn geheel vormgegeven en gedrukt kan worden. Het nabellen naar bedrijven kan vervolgens pas plaatsvinden als de brochures verstuurd zijn en de bedrijven gelegenheid hebben gehad de brochure te bekijken.
De inspanningen die van elkaar afhankelijk zijn, bepalen uiteindelijk de doorlooptijd van het project of programma. Deze inspanningen vormen het ‘kritieke pad’ (in de figuur hieronder de rechterkant van de gekleurde vakjes). Vertraging in een van de inspanningen in het kritieke pad leidt direct tot vertraging in het geheel.
Naast inspanningen die van elkaar afhankelijk zijn, zijn er ook inspanningen die naast elkaar kunnen plaatsvinden. Zo kan er bijvoorbeeld wel al een schets van de vormgeving van de brochure worden gemaakt voordat de hele tekst af is. Er kan ook al begonnen worden met het samenstellen van een verzendlijst voordat de brochure af is. Deze verzendlijst kan zelfs alvast naar de drukker gestuurd worden, zodat deze bijvoorbeeld alvast etiketten op de enveloppen kan plakken.
In onderstaande figuur is een deel van de planning van dit project getoond. Deze weergave heet een ‘strokenplanning’ omdat verschillende inspanningen als stroken in de tijd zijn weergegeven. Zo is makkelijk te zien welke inspanningen tegelijkertijd kunnen worden uitgevoerd en welke inspanningen afhankelijk zijn van andere inspanningen.
Figuur: Voorbeeldplanning project per week
|
|
Week |
||||||||||
Cluster |
Inspanning |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
Tekst brochure |
Opstellen concept-tekst |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Commentaar op concept-tekst |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Definitieve tekst |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tekstredactie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vormgeving brochure |
Offertes vragen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Keuze uit offertes |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Briefing met vormgever |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bespreking eerste ontwerp |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vormgeving met definitieve tekst |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Check op ontwerp |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Laatste aanpassingen en brochure naar drukker |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Productie en distributie |
Verzendlijst samenstellen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Verzendlijst naar drukker |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Drukken van brochure |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Verzending brochure |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opvolging bedrijven |
Etcetera |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Registratie stage-plekken |
Etcetera |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Als je aanvullende kennis of voorbeelden op deze site wilt plaatsen of als je vragen hebt over de gepresenteerde informatie, neem dan contact met ons op. Alvast veel dank!