• darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg

In § 6.5 van Effectief project- en programmamanagement is 'integer/compleet zijn' toegelicht als een effectieve kwaliteit van zijn. Het vraagt oefening om integer/compleet zijn in de praktijk te brengen. Er zijn ongetwijfeld situaties waar je als vanzelfsprekend integer/compleet bent, maar er zijn ongetwijfeld ook situaties waarin je moeite hebt om een los eindje te erkennen of je je er niet van bewust bent dat je veroorzaakte schade niet herstelt. Zo’n los eindje blijft wel dwars zitten. Door de volgende oefening regelmatig te doen, zul je steeds makkelijker en vaker in de praktijk integer/compleet zijn.

 

Integer/compleet zijn in 5 oefenstappen 

  1. Maak een lijst van alle afspraken, relaties, gebeurtenissen in relatie tot jouw project of programma die incompleet zijn. Welke losse eindjes zijn er? 
  1. Kies één los eindje van je lijst en wees present met wat er feitelijk aan de hand is (dus los van eventuele oordelen of interpretaties). Wat zijn de feiten? 
  1. Schrijf nu op wat jij gedaan hebt of nagelaten hebt, waardoor deze feitelijke situatie er is. Het perspectief is dus op hoe jij jezelf als oorzaak kunt zien. Bedenk hierbij: In § 6.2 van Effectief project- en programmamanagement is toegelicht dat ergens verantwoordelijk voor zijn en bereid te zijn jezelf als oorzaak te zien, niet bedoeld is om jou de schuld te geven of verwijten te maken. Het gaat om een ‘neutraal’ inzicht van hoe jij ziet van invloed te zijn geweest op wat incompleet is. Anderen hebben ongetwijfeld ook hun aandeel gehad, maar die doen deze oefening nu niet, jij wel. 
  1. Bedenk nu hoe eventuele schade voorkomen en/of hersteld kan worden, dan wel hoe je erachter kunt komen wat de schade is en wat er nodig is om die te herstellen. Bedenk hierbij: Soms is het erkennen van het losse eindje en je excuses maken voor wat jij hebt gedaan of nagelaten voldoende. Niet altijd zijn ingewikkelde herstelacties nodig. Soms is jezelf vergeven zelfs de voornaamste herstelactie. Er kunnen zich twee situaties aandienen:
  • Je kunt zelf een (begin van) een herstelactie te bedenken dat je aan degenen die de schade ondervinden gaat voorstellen;
  • Je weet niet wat nodig is om de schade te herstellen en je gaat betrokkenen dit als vraag voorleggen.
  1. Communiceer met degenen die met de gevolgen van dit losse eindje te maken hebben wat je als herstelactie doet (dan wel vraag hen welke herstelactie volgens hen nodig is). Eventueel kun je navragen of het losse eindje hiermee voor alle betrokkenen ook opgelost is.

 Als je wilt, kun je vervolgens het volgende punt van je lijst compleet maken.

 

Aanvullingen of vragen?

Als je aanvullende kennis of voorbeelden op deze site wilt plaatsen of als je vragen hebt over de gepresenteerde informatie, neem dan contact met ons op. Alvast veel dank!