Een planning voor een project of programma bestaat uit 2 delen:
Beide planningen kunnen regelmatig geactualiseerd worden. In § 3.4. van Effectief project- en programmamanagement zijn voorbeelden gegeven van zogenaamde strokenplanning. Die zijn behulpzaam voor het overzicht op het geheel, en daarmee passend voor het perspectief op de wat langere termijn.
Voor de meer korte termijnplanning is het behulpzaam om een overzicht te geven van hoe verschillende inspanningen of actielijnen in de tijd samenhangen. Het planningsschema kan bijvoorbeeld als volgt worden opgebouwd:
In dit overzicht krijgt elke kring van samenwerking een eigen kolom. In die kolommen worden dan de verschillende bijeenkomsten of acties aangegeven. Hierdoor kun je de samenhang tussen acties bijvoorbeeld goed zien. Bijvoorbeeld, het programmateam maakt een inhoudelijk product dat eerst met leidinggevenden wordt afgestemd en vervolgens aan de opdrachtgever ter besluitvorming wordt voorgelegd, waarna het aan externe partners wordt voorgelegd. Het schema kan dan bijvoorbeeld als volgt opgezet worden:
Tijd |
Externe samenwerking |
Besluitvorming |
Afstemming leidinggevenden |
Programma-activiteiten |
Week/ Maand/ Kwartaal
|
Bijv. conferenties, raadplegende interviews, communicatie-momenten |
Bijv. verzenddata en besluitvormings-momenten |
Bijv. verzenddata en bijeenkomsten |
Bijv. bijeenkomsten, inhoudelijke werkzaamheden |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het onderscheid naar inhoudelijke actielijnen is nuttig bij projecten en programma’s die vooral coördineren wat anderen uitvoeren. Het schema kan er dan als volgt uitzien, waarbij de kolommen “onderzoek’ en “wetgeving” nu gekozen zijn bij wijze van voorbeeld. Het kan ook om andere of meer specialismen gaan.
Tijd |
Besluitvorming |
Afstemming met partners |
Onderzoek |
Wetgeving |
Programma-activiteiten |
Week/ Maand/ Kwartaal
|
Bijv. verzenddata en besluitvormings-momenten |
Bijv. conferenties, raadplegende interviews |
Bijv. mijlpalen voor inhoudelijke producten, tussenstappen als interviews, brainstormsessies, onderzoeken |
Bijv. mijlpalen voor inhoudelijke producten, tussenstappen als interviews, brainstormsessies, onderzoeken |
Bijv. bijeenkomsten |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De afzonderlijke vakjes in deze schema’s worden primair gevuld door het benoemen van:
Als je aanvullende kennis of voorbeelden op deze site wilt plaatsen of als je vragen hebt over de gepresenteerde informatie, neem dan contact met ons op. Alvast veel dank!