• darkblurbg

We bouwen voort op het voorbeeld Creërend luisteren bevordert samenwerking. Instelling B geeft aan al bezig te zijn met enkele aanpassingen in de personeelsplanning. Enthousiast koppelt de projectmanager dat terug aan de collega. Diens reactie is: “Dat is mooi, maar we zijn te veel in concurrentie om dit echt door te zetten.” Geluisterd door het “hij is cynisch”-filter is dit typisch een zin om bij te denken: daar gaan we weer! Door het nieuwe filter krijgt een ander deel van zijn woorden aandacht, namelijk: "Dat is mooi"! In die woorden zit een ‘haakje’, of anders gezegd een ‘glimpje’ van het beoogde resultaat. Het gesprek kan nu als volgt verdergaan:

  • Projectmanager: “Begrijp ik goed dat je het idee van een gezamenlijke opleiding wel steunt, maar dat je je afvraagt hoe het te verenigen is met de huidige concurrentie?”
  • Collega: “Ja, dat klopt.” Na even nadenken vervolgt hij: “Maar misschien kunnen we wel beginnen met een gezamenlijk stageproject.”

 De ‘glimp’ van het beoogde resultaat wordt steeds duidelijker. Sterker nog, de eens zo cynische collega is met een constructief idee gekomen! De projectmanager hoeft alleen nog maar in te koppen: “Dat is een goed idee, zou jij eens op een rij kunnen zetten wat we daarvoor allemaal moeten afspreken?”

 

Glimpjes groter maken

Het luisteren naar haakjes of glimpjes is ‘creërend luisteren’. ‘Creërend spreken’ is vervolgens vanuit die haakjes of glimpjes de brug slaan naar het beoogde doel of resultaat. Bijvoorbeeld, na de uitspraak van de collega “Misschien kunnen we beginnen met een gezamenlijk stageproject”, kan de projectmanager creërend spreken door iets te zeggen als: “Dat is een interessant idee. Vanuit de ervaring met het stageproject kunnen we vervolgens wellicht ook colleges gezamenlijk organiseren.”

Met deze laatste toevoeging deelt de projectmanager in aansluiting op de belevingswereld van de collega iets van zijn eigen visie. Op die manier probeert de projectmanager het glimpje groter te maken. Op die manier maakt de projectmanager door creërend spreken zijn visie voorstelbaar en stapje voor stapje realiseerbaar voor de collega. De kracht hiervan wordt nog duidelijker als je bedenkt wat de projectmanager ook had kunnen zeggen. Hij had bijvoorbeeld kunnen ingaan op het woord ‘misschien’ door te zeggen: “Misschien?! Ik denk dat dat zeker mogelijk is.” Zo’n reactie is geen creërend luisteren en spreken, want dit is het openen van een welles-nietes discussie. Zo'n discussie vergroot het glimpje niet, maar verkleint of vernietigt het.

 

Aanvullingen of vragen?

Als je aanvullende kennis of voorbeelden op deze site wilt plaatsen of als je vragen hebt over de gepresenteerde informatie, neem dan contact met ons op.

Wil je meer weten over hoe je maatschappelijke opgaven effectief aanpakt, dan is het boek Effectief project- en programmamanagement iets voor jou. Naast een gedegen aanpak bevat het boek veel praktijkinzichten en meer voorbeelden.